Direktlänk till inlägg 5 juni 2012

Matte B

Av lollolojsan - 5 juni 2012 15:34

Ett stort steg för mej, ett litet steg för mänskligheten


På de tre olika gymnasieskolorna jag har gått på så har jag under alla åren försökt plugga kursen matte b och få godkänt i det. Under en längre tid la jag allt åt sidan som hette matte. Jag var inte alls med på lektionerna. Resten av klassen läste matte a och det fanns ingen som kunde sitta ner och förklara för mej. Så  vad hände? IG, IG, IG på varenda prov jag fick tillbaka. Varje år. Vilket sänkte självförtroendet för den här grejen otroligt mycket. Jag visste vad jag skulle få varje gång provet hamnade i min hand igen. 

Men det kom en vändpunkt. Och den vändpunkten kunde jag inte se komma för 6 månader sedan.

Om en vecka tar jag studenten och jag kommer gå ut med ett stort G i kursen.

Jag fick tillbaka ett prov för 2 månader sen, och till min förvåning och stora förtjusning stod det inte IG på provet. G - stod det. Det var godkänt. Då kände jag tårarna bränna bakom ögonlocken. 


- Du klarade provet Lollo, sa Per Arne. Bra!

 

Jag minns att han sa det, och jag minns vad jag tänkte.


'Har jag klarat denna så ska jag klara dem allihop!' 


Så jag satte upp ett schema med min lärare. Vi bestämde när jag skulle göra de andra proven som jag hittills inte klarat. Och jag satte mej varenda gång där hemma, med mamma till hjälp. Och pluggade hela dagarna. Jag tog bara paus för att äta o.s.v Det var det enda jag gjorde. Jag gav mej fan på att jag skulle klara det.

Sen stängde matteläraren in mej i ett litet rum där jag fick sitta och skriva. Och jag klarade det. Jag klarade allihop. Jag fick G på alla proven. Och varje gång han bekräftade detta fälldes nårra tårar från mina ögon. Jag växte. 


Sluta aldrig tro. Sluta aldrig tro på er själva, för ni kan. Även om ni är säkra på att ni inte kan och har gett upp allt hopp så kan ni. Jag har haft svårt för matte i hela mitt liv, men jag klarade det. Kommer ni till vändpunkten och börjar se ljuset så fortsätt. Ni klarar det. Jag kände att jag skulle kunna klara precis vad som helst när jag fick det här betyget. Vad som helst, för nu hade jag klarat det svåraste av allt. 


 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av lollolojsan - 30 maj 2020 13:28


Förra helgen blev jag både hes lite snuvig och lite halvrosslig så jag fick snällt stanna hemma från jobbet i början av veckan då vi kör hårt med två symptomfria dagar nu i coronatider. Äntligen har vi fått lite sommarvärme i Kristianstad! Så efter...

Av lollolojsan - 21 maj 2020 22:25

Denna Kristi himmelsfärds dag har bestått utav tre franskunder och sedan ut för att försöka lapa åt sig lite eftermiddags sol! Teemu var i full gång med att trimma gräsmattan och klippa buskar så jag hjälpte till samtidigt som Bessie har varit ute he...

Av lollolojsan - 20 maj 2020 20:03

Godkväll! Idag känns det mycket bättre i halsen. Lite glass var nog ett smart drag! Och gott!    Vädret är ju även det till belåtenhet. Har varit så innerligt trött på alla stormar med regniga gråa dagar, så jag håller tummarna för att dessa nu ä...

Av lollolojsan - 20 maj 2020 10:39

Hej! Jag har nu varit hemma från jobbet i två dagar pga halsont och hade då lite mer tid över än vad jag vanligtvis har. Nu i coronatider får vi ju vara lite extra försiktiga så vi inte smittar ner varandra, så jag har snällt stannat hemma. Jag börja...

Av lollolojsan - 10 februari 2015 13:14


Nu sover alla barnen.. och nästan jag också. Var sjukt trött när jag gick upp imorse för att börja tidigt. Men jobb blir det iallafall till halv fem och sen kommer syrran och hälsar på idag. Hon hade önskemål om att baka någonting så får väl se vad v...

Ovido - Quiz & Flashcards