Alla inlägg den 18 juni 2012

Av lollolojsan - 18 juni 2012 14:44

Jag fick inte med några bilder i förra inlägget då jag skrev allt som hastigast, så tänkte dela med mej nu istället!  

  

Min fina tårta mamma fixade till mej 


  

 I had the time of my life    

Mina superfina blommor  

 Efter champagnefrukosten, påväg mot skolan 

 När mössan fortfarande var fin  

Hemma och äter efter flakåket

 Vårt flak, DET flaket! <3 

 

YEEEAAH!     

  

Intervjuad


Tack till alla som gjorde min student till den bästa dagen ever. Tusen tack!   







Av lollolojsan - 18 juni 2012 11:14

Den 13 juni 2012 var en stor dag för mej. Det var min dag. Dagen då jag tog studenten!   

Jag ställde klockan på 05:30 och gick upp ganska snabbt. Jag hade bestämt med Olivia kvällen innan att vi skulle mötas i Väsby vid skolan så skulle vi försöka hitta till champagnefrukosten tillsammans.

Vid 7-tiden på morronen så väntade jag utanför på att hon skulle dyka upp och det gjorde hon. Sen använde vi hennes mobil som GPS för att hitta dit vi skulle. När vi kom fram var nästan hela klassen redan samlad. Alla sprang runt i vita klänningar och fixat hår och var jättefina. Vi fortsätte att förbättra håret, och göra oss helt klara. Sen blev det champagnefrukost. Med frallor och jordgubbar. Mycket gott eftersom jag inte hade hunnit äta något innan jag gick. Den mesta tiden hade gått till att locka håret med plattången och sminka mej.

Det kändes så konstigt när jag gick hemifrån, med mössan på och allt. Alla tittade på en och förstod vad jag skulle göra idag. Vilket var kul för dom för jag förstod inte det själv ens. Det känns som två månader sen jag satte min fot i den skolan för första gången i augusti förra året. Och idag skulle det vara den sista dagen någonsin.

Vi skålade ihop hela klassen och när alla hade ätit färdigt och gjort sej klara så gick vi tillsammans till skolan. Det var nog inte många som sov i det området där vi gick för alla tutade och blåste med sina pipor. Och det lät rejält.

Kvart i nio var vi på skolan och möttes i trappan av lärare som hälsade oss välkomna och som ville titta i våra väskor. Dricka var strängt förbjudet att ha med sej. Vi gick upp till vårt klassrum för sista gången och Monica hade gjort det så fint. Girlanger, frukt och kex. Sen hämtade hon två tårtor. En marängtårta och en princesstårta. Och lite läsk.

Vi spelade musik och gjorde inte så mycket egentligen. Tagget började krypa fram lite smått. Sen när vi hade ätit så skulle alla skriva i mössorna så det höll vi på med ett tag. Sen var det dags att gå ner och titta på någon form av underhållning. Vi sjöng den blomstertid nu kommer, studentsången och nationalsången och resten sjöngs och spelades av elever på skolan. Sen var det dags att gå till matsalen för att äta. Och det var ingen vanlig lunch för idag satt vi ner och blev serverade vår mat. Den brukade vi ju alltid gå och hämta själva i vanliga fall.

Men idag var ingenting som vanligt...

Vi fick kyckling fylld med ost och något annat, ris och god sås. Och sen fick vi pannacotta till efterätt. YUMMY!

Sen var det bara jag och Olivia kvar i matsalen för jag hade försökt förklara för Anton i telefonen var vi kommer gå ut senare så att de inte skulle missa det. Så nu fick vi skynda oss ut. Alla lärare stod på led utanför och väntade på att ta oss i hand och önska oss lycka till. Vissa fick en hand, vissa fick en kram. Sen fick jag syn på Ida och Anton utanför skolan så jag och Olivia gick ut till dom och pratade lite. Sen undrade vi var resten av klassen tog vägen så vi tyckte det var säkrast att gå upp igen eftersom vi snart skulle lämna skolan. Och när vi kom in stod alla redan redo i trappan att gå ut. Vi fick en ros som Monica hängde runt våra halsar, och våra omdömen, vilken hon snabbt tog tillbaka eftersom de hade skrivit fel i den. Sen stod vi och väntade.

Trummorna stod längst fram, klockan var kvart i ett. Alla tutade och vissla och skrek. Om en kvart skulle vi gå ut ur skolan. Jag kunde inte fatta det.

Vi räknade minuterna och jag såg mamma gå därute med resten av familjen och en som jag inte riktigt såg vem det var. De kom med mitt plakat och gick till andra sidan skolan där resten av föräldrarna stod. Sen började det röra på sej!

Klockan stod på 13:00 och vi började gå ut. Nu var jag taggad! Vi gick ut och alla tog kort på oss och filmade oss. Och när vi hade gått runt skolan såg jag hur många som stod där. WOW.

Sen stannade vi där och folk kastade godis och ölstänk på oss. Sen hittade jag mamma och jag grät lite på hennes axel när jag kramade henne. Jag fattade ingenting, men jag var lycklig som fan.

Där stod dom. Mamma, Jaqueline, Adam, Marcus, Anton och Ida. Marina, bella och Agnes skulle komma hem till mej senare. Stod där ett tag och pratade med dem och tog kort på mej och mitt plakat. Fick jättefina blommor också och alla hängde de varsin grej runt min hals. Sen kom det en kvinna och en man med mikrofon och en kamera som ville intervjua mej om hur det kändes och vad jag hade gått för program och så vidare. Hur livet skulle se ut för mej nu. Ingen aning om mina ord och mitt ansikte skulle synas någonstans men sen tackade de för sej iallafall. Sen var det dags att gå till flaket och hoppa på. Mössan behöll jag på, dessvärre utan något skydd på, men plakatet sprang jag tillbaka med. Sen hoppade vi på och iväg åkte vi. Det spelades bästa musiken och jag har aldrig varit mer taggad i hela mitt liv. Jag kan ju säja att så som jag inte vågar dansa på dansgolvet - så dansade jag på flaket. Och hoppade, och skrek, och blåste i visselpipan. Och alla badade i öl hela resan igenom. Jag hade inte trott att det skulle bli så blött men herregud! Jag hade inte en torr fläck på mej när vi gick av efter ca en timme. Det var en av de roligaste stunderna i mitt liv! VERKLIGEN! Utan tvekan. FYFAN VAD KUL DET VAR!


VI HADE TAGIT STUDENTEN! 


När jag hoppade av med studentmössan på fel håll, håret stelt av ölregnet och droppade av hela mej gick jag tillbaka mot Ida, Anton och Adam som hade suttit och väntat på mej medan de andra åkte hem och fixade. De ville inte krama mej kan jag ju säja. Ida sa att jag luktade som ett helt gäng med alkisar. Haha tack! Och de tyckte att jag fick mycket blickar av tanter på tåget mellan Väsby och Rotebro, men vem bryr seeeeeeej! JAG HAR TAGIT STUDENTEN, FYFAN VAD JAG ÄR BRA!!

När vi kom hem så stod Bella, Marina och Agnes i hallen och väntade. De ville inte heller kramas hahaha.

Fick hoppa in i duschen ganska direkt och mamma tvättade min studentmössa. Så den är inte så snygg längre, tyvärr... Sen åt vi smörgåstårta och princesstårta och umgicks. Det var skitkul! Senare på kvällen gick jag ut med Ida och Anton på ett ställe vi hittade på Fridhemsplan och hem kom vi igen ca halv 2 på natten tror jag.

Det var världens bästa dag. Helt ärligt. Jag har aldrig gjort något bättre. 

Den dagen blev så mycket bättre än jag kunde ana att den skulle bli. Nu efteråt räknas definitivt till en av dom bästa dagarna någonsin. Jag kommer sakna Väsby lite... Nu går jag inte i skolan där och jag bor inte där längre. Men varje gång jag åker förbi lilla Väsby kommer jag titta på skolan och vara stolt.

Där inne gick jag mitt sista år.

Där inne klarade jag matte B.

Där hade jag den bästa dagen i mitt liv.


   

Ovido - Quiz & Flashcards